"Jag kan själv!"

Frihet är ett fult ord för att påtvinga andra rättigheter dom inte vill ha. Eller åtminstone brukas det så av vissa regimer. "Frihets-hets" är något jag avskyr, det förekommer överallt nu för tiden. Själv skulle jag hellre vara hjärntvättat och lycklig än dissullisionerad, fri och deprimerad. Sen finns det ju såklart en gräns för hjärntvätt också, men religion t.ex. är en form av hjärntvätt jag gillar, åtminstone i en måttlig mängd. Frihet är också en form av hjärntvätt, och de "fria folken" utnyttjar inte hälften av de friheter de har. Förtryck är ju aldrig bra, men regler som säger att man inte får förtrycka andra begränsar ju också ens frihet. Egoism är det ultimata uttrycket för frihet, att göra precis vad man själv önskar jämnt. Men jag lever hellre i ett moraliskt samhälle än ett fritt. Vissa liberalister hävdar ju att moral och egosim går att kombinera, men då säger jag som Thomas Jefferson:

Self-interest, or rather self-love, or egoism, has been more plausibly substituted as the basis of morality. But I consider our relations with others as constituting the boundaries of morality. With ourselves, we stand on the ground of identity, not of relation, which last, requiring two subjects, excludes self-love confined to a single one. To ourselves, in strict language, we can owe no duties, obligation requiring also two parties. Self-love, therefore, is no part of morality. Indeed, it is exactly its opposite.

om ni undrar varför jag hetsar så mycket så beror det på att jag har debbaterat moral, frihet och ordet "staten" med Jocke i sex timmar! och så har jag moraltenta imorgon, men den är jag ju fri att skita i....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0