Me University

Hej Allihop!
Jag har ju snackat om det förut, men nu tänkte jag i vilket fall som helst påbörja att presentera lite av det jag läst kring studieteknik, speedreading och hjärnans inlärningskapacitet. Egentligen borde jag prestentera hela boken och göra ett kort referat av den här, men då kanske ingen av er orkar läsa den sen, och det tycker jag verkligen ni borde göra, för det är en bra bok. Boken heter i vilket fall som helst Me University och har den något oinspirerande, och kanske aningen övertydliga undertiteln: "Gör studierna enklare och förbered dig för livet i kunskapssamhället". Det låter verkligen inte så kul, men själva boken är mer lättläst än den här undertiteln och betydligt mer pedagogisk till sin natur.

Hur som helst, i slutat ev boken finns det med en övning som kallas för preciserat reslutat och som jag helt enkelt ville prova. Det är egentligen mycket enkelt: du ställer ett antal frågor kring ett specifikt mål eller resultat du vill uppnå, och vips så ökar sannolikheten att resultatet uppnås, säkerligen med en ganska hög procent.

Vi människor är såpass bundna vid det skrivna ordet att vi faktiskt ökar våra chanser att åstadkomma något bara genom att skriva ned det. Det är lite spännande tycker jag, att se vilken kraft det ligger i just det skrivna ordet. Det får mig att tänka på en av de första föreläsningarna vi hade i litteraturhistoria. "Den som skriver det här rövknullar den som läser det" skrev våran föreläsare på tavlan, med stora bokstäver, och lite så är det faktiskt. Han menade att de gamla grekerna hade en mycket stor respekt, och en liten portion rädsla inför det skrivna ordet, eftersom det inte finns något sätt att värja sig mot det. Om någon ljuger en rakt upp i ansiktet så kan man lätt säga emot, men om en text ljuger är det svårare. Lika så är vi uppvuxna med tron att det som står i böcker är sant. Det skrivna ordet är vår absolut främst informationskälla, och utan det skulle vi inte veta mycket om omvärlden, frågan är bara: vet vi verkligen allt det där? eller har någon rövknullat oss utan att vi märkt det?

Hur som helst, åter till ämnet: Preciserat resultat. Här är mitt första försök, om ni har frågor kring frågorna, eller bara tycker att det verkar suga så kommentera gärna.


Preciserat Resultat: försök 1, Japanska


1 Vad vill jag uppnå?

Jag vill lära mig japanska. Jag vill få över 60% på nästa prov, och jag vill kunna alla glosor från boken.


2 Bevis

På provet kommer jag se resultatet med egna ögon, och det känns alltid bra när man gör bra ifrån sig på ett test. Jag kommer också märka hur jag kan tala mer flytande, förstå mer av vad folk i skolan och på stan säger, och vara mer aktiv i den japanska kulturen.


3 Konsekvenser

Jag kommer att känna att resan var värt mödan, jag kommer ta med mig något helt nytt att skriva på CV:et när jag kommer hem och jag kommer kunna se på anime utan undertexter.


4 Specifik

Jag vill uppnå mitt önskade resultat innan jag lämnar landet, den 24 september. Jag kommer antagligen få kämpa med mitt resultat själv, men kanske också med hjälp från mina vänner här och vissa av lärarna på skolan, främst Miyagi sensei.

 

5 Vad krävs av mig och andra?

För att uppnå mitt önskade resultat måste jag plugga mer, dricka mindre och framförallt fokusera mer. Jag måste gå och lägga mig tidigare och jag måste vara mer pigg i skolan.  Jag måste se till att plugga minst 45 minuter  med glosorna på http://www.smart.fm/ , plugga Kanjin varje dag och åtminstone försöka göra mina läxor. Av mina vänner krävs det att de inte försöker övertala mig att skita i ovan nämna uppgifter, samt kanske lite uppmuntran och hjälp på traven då och då.


6 Vilka resurser krävs?

En stark vilja från mig sida, den studielitteratur jag redan har och min dator. Det skulle vara till stor hjälp om jag hade råd med ett elektroniskt lexikon, men det är inte en nödvändighet. Utöver det är tid och arbetsro allt som krävs.


7 Vad kommer att ske om jag lyckas?

Jag kommer ha en ganska unik och spännande kunskap som få svenskar besitter, och jag kommer kunna tala med japaner betydligt mer obehindrat än jag gör idag. Dessutom kommer jag ha en större chans att förverkliga min dröm om att arbeta som tvspelutvecklare i japan, på square-enix eller något annat stort företag.


 8 Vad har jag nu, och vad kommer jag vara tvungen att ge upp för att nå mitt resultat?

Jag kan sova längre på mornarna, jag kan säga att skolan suger och skylla mina bristande kunskaper på det och jag kan spendera lånade pengar på att bara ha roligt i Japan. Jag är beredd att ge upp det!


9 Trovärdighet och osäkerhet: är det värt det?

Jag vill lära mig japanska, och jag är beredd att lägga ned den tid, den kraft, och de uppoffringar som krävs. Om jag kunde uppnå mitt resultat nu, så skulle jag göra det.


10 Första steget

Jag ska lägga upp det jag skrivit här på min blogg så att mina vänner och bekanta kan läsa det, eftersom det är lättare att nå mitt mål om fler känner till det. På så sätt kanske jag också kan få den uppmuntran och motivation som krävs!


Kommentarer
Postat av: Emo

Väldigt intressant inlägg :) Kör på bara, säger jag! Du kommer klara det ^^ Pusspuss!

2009-08-02 @ 15:03:32
Postat av: Ela

sjukt bra tips för studieteknik - plugga smart och lär dig mera av björn liljeqvist. Gör en tom sugen p åatt plugga! wierd i know...

2009-08-06 @ 09:27:49
Postat av: Anonym

Go for it, Danielsan!

2009-08-08 @ 20:22:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0