Om Journalister som Troll

Idag blev jag riktigt upprörd över något jag läste för första gången på länge. Jag brykar inte bry mig så mycket om vad jag läser och inte engagera mig personligen särskilt ofta, men i det här fallet hade jag svårt att låta bli. Det jag läste var en artikel på NT.se (en sida som för övrigt producerar pinsamt dålig journalistik, fullproppad med stavfel och andra våldtäkter på det svenska språket) som handlade om en konstutställning jag besökte här om dagen. Det är inte heller något jag gör ofta, men det var ett intressant tema och en ung tjej som skapare. Artikeln hittar ni på den här länken: http://www.nt.se/kultur/artikel.aspx?articleid=4927453

Efter att ha läst den blev jag som sagt förbannad på riktigt och fick lite av det där "jävlar-anama" i mig, sånt som hör hemma i Tintin tidningar eller svenska filmer från 50-talet. resultatet blev en debattartikel som jag precis mailat iväg till NT:s redaktion och som troligen aldrig kommer publiceras. Därför lägger jag upp den här, till min egen något blygsammare publik än NT:s.

Om Troll som journalister


Efter att ha läst artikeln "Inget nytt med Anderstedts Elaka Troll" på NT.se väcktes mitt intresse. Inte på grund utav dess innehåll, utan att någon med så lite förkunskap och förarbete har mage att skriva något sådant. Journalisten i fråga, Mats Granberg, har inte ens bemödat sig att fråga konstnären själv om verken, trots att hon fanns tillgänglig och säkerligen varit villiga att ställa upp på en intervju (hon svarade glatt på mina frågor när jag var där). Att dessutom fumligt försöka sig på att tolka verken i genusperspektiv med anledning av den internationella kvinnodagen kräver en stor portion av antingen mod eller dumdristighet. Den mytologiska sagovärld där troll, jättar, skogsrån och andra sagoväsen återfinns bör inte ses med vår tids glasögon. Att avbilda en sagovärld med genusperspektiv skulle möjligen vara intressant som experiment, men det är inte något som hör hemma där.


Vad beträffar originalitet så är något som länge varit överskattat och ses ofta som en kvalitet i sig. Jag ställer mig frågan varför skulle något nyskapande automatiskt vara bättre? I den postmoderna världen är det mesta redan gjort, och att förlora sin konstnärliga skärpa i jakten på något unikt är en farlig fälla.


Emma Anderstedt har valt att skapa konst som hon själv finner fängslande, och det märks tydligt när man besöker hennes utställning. När jag själv var där fanns ingen kolsyre-is kvar men den trolska stämningen fanns definitivt där, och återfanns både i ljud och i bild. I flera av verken, som Mats Granberg inte tar upp i sin recension, återfinns en stillsam sagovärld som har förmågan att fånga betraktaren. Trollen är inte alls illvilliga. De är uråldriga, sömniga jättar, som nattetid vandrar genom skog och mark.  Då tänker jag särskilt på "Jätten som tog månen" och "vinternatt".


Om du nu, Mats Granberg, är så fäst vid originalitet frågar jag mig varför din artikel är så stereotyp och ytlig. Jag tror personligen att John Bauers dumma och fumliga troll hade kunnat skriva något bättre.


/Daniel Ström, Konststuderande vid Linköpings Universitet

Det borde få det att svida i öronen på honom, jag tror inte ens Lollo kunde skrivit den argare


Kommentarer
Postat av: Yllet

Du är grym Daniel! Underbart skrivet och från det jag har hunnit uppfatta även helt korrekt.



Enda anledningen till att Norrköpings tidningar inte skulle publicera den här artikeln är att den inte hör hemma i NT då grammatik, språkval och meningsuppbyggnader är alldeles för jävla snyggt för att passa in i resten av tidningen.



LOVE!

2009-03-12 @ 21:24:21
URL: http://yllet.blogg.se/
Postat av: Grammofontroll

Bra skrivet! Hade inte varit bättre arg tillbaks. Som sagt sockrad och slängd på myrstack ;)

2009-03-13 @ 20:30:00
Postat av: mie

BARA ETT TIPS



Sugen på att få gratis presentkort rätt ner i brevlådan på en valfri butik? Det finns en ny sida som är mycket lättare att samla ihop presentkort på, man behöver inte alls ha lika många poäng för att få hem presentkort som på övriga sådana sidor (till exempel gratisbio, gratisklader , gratismakeup, gratismode osv)



Passa på att bli medlem nu, sidan har knappt några medlemmar vilket gör det mycket lättare för dig att få flera presentkort.



Bli medlem här: http://www.freestreet.se/?r=87

2009-03-13 @ 20:32:29
URL: http://memie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0