Farfars klocka har slutat slå.

När jag säger att skolan behandlar oss som dagisbarn så skämtar jag inte, och nu har jag fått det ultimata beviset: http://en.wikipedia.org/wiki/My_Grandfather%27s_Clock . Den här låten ska vi fick vi i läxa, vi ska kunna den utantill är tanken. För de av oss som börjar är närmare 25 än 20 känns det här inte helt ok, och det här är bara en droppe i havet. Att lärarna dessutom förklarar saker för kineserna via Kanji men inte kan ett ord engelska gör ju inte saken bättre. Vad är det för folk som får lära ut på språkskolor egentligen? krävs det ingen som helst utbildning för skiten?

Sen kom jag och tänka på hur svenska för invandrare ser ut i Sverige, och då fick jag mig en tankeställare. Behandlas de verkligen så annorlunda i Sverige? Jag har sett en kort dokumentärfilm som visades på en konstutställning som bevisar motsatsen. Det är verkligen skamligt att nationer inte kan hitta kvalificerad personal att lära ut sitt eget språk till invandrare som faktiskt är intresserade, vilket långt ifrån alla är. Ska det vara så jävla svårt? Att vi dessutom får betala en hel del för den här såkallade undervisningen gör ju inte saken bättre.

Men nu måste jag lägga mig, ska upp tidigt imorgon så vi får platser nära AC:n, innan kineserna tar dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0