Galna gaijin

Jag vet inte varför folk beter sig som de gör när de är på semester, men jag kan spekulera kring frågan. På något sätt spelar säkert avståndet från hemlandet roll, liksom det faktum att samhället i sig är främmande för besökaren. Trotts alla sådana förklaringar har jag svårt att förstå varför folk beter sig som svin bara för att de inte är på hemmaplan.

Svenskar är ju ökända på Mallorca och liknande semsterorter för att bete sig som svin, Grisfest är en term som skapats utifrån just detta fenomen. Här i Japan finns det ganska mycket rasism och folk tittar ofta snett på en bara för att man råkar vara vit. Det tror jag också är en orsak till beteendeförändringen, man blir lite som man blir behandlad. Tycker de att jag är en oborstad jävla invandrare som inte vet hut så ska jag väl inte göra dem besvikna? Nu är det iofs inte jag som beter mig som ett rövhål, även om jag gjorde det häromkvällen som jag skrev om i förra inlägget.

Anton, jag och Jimi var ute på stan ikväll, och som vanligt så ska de dricka bärs. Inget ont i det, jag dricker själv en hel del bärs även om jag inte riktigt är av samma kaliber som de två. Båda två är trevliga killar och det är inte så att de snetänder när de dricker eller spyr. Men när vi satt nere vid kanalen och snackade skit så träffade vi på två koreaner som var där på semester, och det första de börjar fråga ut dessa stackars turister om är Kim Jong ill och Nord korea. Dessutom ställer de samma frågor flera gånger, kastar ölburkar i floden och säger fuck och motherfucker i varannan mening. "käkar ni hundar?" kommer naturligtvis också upp, samt en massa generaliserande skitsnack om hur svenskar är, "svenska kvinnor har stora bröst, i sverige dricker alla öl varje dag, i sverige har vi ingen respekt för de äldre, vi skiter väl i dem fan osv."

Nu får jag det kanske att låta som jag är arg på dem, vilket jag egentligen inte är. Jag är mest förvånad över att lite öl och ett främmande land kan förändra folks beteende på det sättet, och att de själva lägger så lite vikt vid det. Vi blir sämre än vad vi är här, och bryr oss mindre om det. Det märks även på vårt utseende, jag går själv runt i foppatofflor och bakåtslickat hår, en frisyr som hör hemma på stureplan och bör också hållas i karantän på detta område om jag får säga vad jag tycker.


Det märks på hur vi snackar med varandra också, och hur vi ser på skolan. Alltomkring oss är annorlunda, och eftersom vi inte är delaktiga i det så bryr vi oss inte. En rätt trisst utveckling som jag hoppas jag kan komma ifrån så fort jag brytit igenom språkbarriären, men vi får väl se. Liksom vi svenskar är så mycket mer än storbystade blonda kvinnor och män som super varje dag så har nog japan mycket mer att erbjuda för den som verkligen engagerar sig i samhället och lär känna folk på en djupare nivå än random folk som man skålar med under en kväll för att sedan aldrig träffa dem igen...

på Olofs begäran skall jag inte skriva längre, och dessutom lägga in en bild. Jag hoppas du blir nöjd tjockis!

Kommentarer
Postat av: olof

Finns väl två sorters folk när man är utomlands. De som överdriver Sverige till landet där till och med de i fängelse har det 1000 gånger bättre än ni. Och de som sänker Sverige till att vara västvärldens enda kommunistland.

Hur som helst förändras beteendet för att få lite karaktär om var man kommer från kanske?

Tack för bilden! Skriv oftare ;D

2009-05-08 @ 17:42:08
Postat av: Yllet

Jag tror helt seriöst att det är vi svenskar som är problemet. Man behöver inte åka långt för att märka av skillnaden, på väg till mitt jobb går jag förbi en vägg där det står "Åk hjem Partysvensker" med stora självlysande bokstäver. Till och med i norge är vi ökända för vårt svineri!

2009-05-12 @ 13:46:59
URL: http://yllet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0