Kort summering av veckan.

Här händer det alltid grejer! I veckans skola har varit... poänglös är väl ett bra ord. Dock med ett undantag! Jag tror det var i onsdags eller torsdags som vi hade Ando, en kvinnlig lärare på skolan som vi inte sett så mycket av tidigare. Precis som alla andra kunde hon inte ett ord engelska men trotts detta visade hon sig vara kabapel till att lära ut långt mycket mer än alla andra lärare vi haft. När de har gått igenom övningar som går ut på att vi ska skriva det de säger utan att få reda på vad orden betyder så gick hon ut stenhårt med att lära oss att böja verb i från presens till imperfekt. På japanska finns det dessutom alltid varianter för nekande, frågande och jakande som då måste kombineras med tidsformen. Låter det krånligt?

Det borde det ha varit också, men tack vare hennes skickliga pedagogik (något de andra lärarna inte ens kan stava till, oavsett språk) var allt glasklart för mig under hela lektionen. Hon ville verkligen lära ut, och det märktes tydligt. När kineserna 5 minuter innan lektionens slut började packa ihop sa hon direkt ifrån: "Vi är inte färdiga ännu!".

Jag lärde mig mer på den lektionen än jag gjort på resten av veckan. Appropå det så fick vi en lektion i att sortera sopor här om dagen, efter att ha bott här en månad. Bra där! brännbart, ej brännbart och pant, hur svårt ska det vara? Sen fick alla några bitar skräp att slänga, alla var tvungna att gå fram till tavlan och sen lägga dem i rätt påse. Ibland vet man inte om man skall skratta eller gråta, så urbota löjligt är det.

De frågar inte ens om vi har förstått hur sophanteringen fungerar, de utgår iskallt ifrån att vi inte kan någonting. Jag lyckades filma en del av händelsen när marcus är framme och slänger sitt skräp, men tyvärr var det på min nya telefon och i japan använder man inte usbkablar för att föra över från telefon till dator. Uppenbarligen måste jag skaffa bluetooth för att fixa det, vilket suger.

Förutom skolan har jag tränat lite taekwondo med Marcus, Supit med Jimi, Lancia och Anton och dominerat både glada kuken och Fubar, där vi var igår. Billigt och kul place, och mindre rökigt än Glada kuken. Allt som hänt under utekvällarna skulle man kunna skriva en bok om, och det kanske jag gör, men här och nu nöjer jag mig med att konstatera att det varit skruvat med kul. Undrar vad grannen ska säga när han hittar en halv hamburgare på sin balkong? Typiskt fåraherdar att slänga mat....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0